قدس انلاین: روایات متعددی از ائمه در مورد اجر و ثواب زیارت قبر مطهر حضرت رضا (عَلَیهِ‌السَّلَام) نقل شده است، به نحوی که کلیه خاندان پیامبر (ص) به بیان اهمیت آن تاکید داشته اند.

این زیارت اگر با معرفت صورت پذیرد، برابر با یک میلیون حج است!

به گزارش قدس انلاین، در این باره حضرت أَمِیر الْمُؤْمِنِین علی (عَلَیهِ‌السَّلَام) فرموده اند که از پیامبر خدا شنیدم که فرمودند: به زودی پاره‌یِ تن من در سرزمین خراسان دفن می شود، هیچ مؤمنی به زیارت او نمی‌رود مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب می‌سازد و بدنش را بر آتش جهنم حرام می‌کند؛ و نیز حضرت علی(عَلَیهِ‌السَّلَام) از قول پیامبر اکرم (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلّم) فرمودند: کسی که پاره‌یِ تن مرا در خراسان زیارت کند، خداوند غصه‌هایش را برطرف و گناهانش را می‌آمرزد و فرمودند: هر کس فرزندم را که هم نام من است در خراسان زیارت کند خداوند تمام گناهانش را حتی اگر به تعداد ستارگان آسمان و برگ درختان و قطرات باران باشد می‌آمرزد.

همچنین امام جواد (عَلَیهِ‌السَّلَام) بیان داشته اند:کسی که پدرم را در طوس با معرفت زیارت کند، بهشت را من برای او ضمانت می‌کنم. شخصی به امام جواد (عَلَیهِ‌السَّلَام) گفت: من بین زیارت امام حسین (عَلَیهِ‌السَّلَام) و زیارت قبر پدر شما در خراسان متحیر ماندم، نظر شما در تقدم و تأخر این دو زیارت چیست؟ حضرت فرمودند:خود می‌دانی!
سپس حضرت به داخل خانه رفتند و در حالی که اشک مبارک‌شان بر گونه‌ها جاری بود بیرون آمدند و فرمودند: زائران قبر حضرت حسین (عَلَیهِ‌السَّلَام) بسیارند اما زائران قبر پدرم در خراسان اندک هستند.
علاوه بر این حضرت موسی بن جعفر (عَلَیهِ‌السَّلَام) بیان داشته اند: کسی که قبر فرزندم را (در خراسان) زیارت کند من ضمانت می‌کنم که هفتاد هزار حج بر او باشد و هر کس یک شب در نزد او بماند (و تمام شب را به زیارت و دعا مشغول باشد) مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده باشد (همان گونه که ملائکه نیز خدای نا دیدنی را زیارت می‌کنند).

همچنین در این باره خود حضرت فرموده اند: مرا از روی ظلم و به وسیله زهر به قتل می‌رسانند و در غربت به خاک سپرده می‌شوم. هر کس از راه دور به زیارت (قبر) من بیاید خداوند دعایش را مستجاب می‌کند و گناهانش را می‌آمرزد و فرمودند: کسی که (دوری راه را تحمل نماید) و قبر مرا با بعد مسافتی که دارد زیارت کند روز قیامت در چند جای هولناک به بازدیدش می‌آیم و او را نجات می‌دهم: هنگامی که پرونده‌ها به سوی افراد آورده می‌شود، کنار پل صراط، هنگام بازرسی اعمال در دادگاه عدل الهی و کنار ترازوی سنجش اعمال.
علاوه بر این بیان داشته اند: مرا در غربت و با زهر مسموم می‌کنند، هر کس به زیارتم آید خداوند اجر یکصد هزار شهید و یکصد هزار صدیق و یکصد هزار حاجی و یکصد هزار عمره به جای آورده‌اند و یکصد هزار جهادگر به او می‌دهد و در قیامت با ما و در درجات بالا در بهشت خواهد بود و در نامه‌ای نوشتند: به شیعیان ما بگویید که زیارت من در نزد خدا با هزار حج برابری می‌کند.
راوی به امام جواد (عَلَیهِ‌السَّلَام) عرض کرد: آیا زیارت پدر شما معادل هزار حج است!
حضرت فرمودند: بلکه معادل یک میلیون حج است اگر با معرفت نسبت به حق انجام گیرد.
منابع:

1-شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2: 254-261.

2-مهدی شمس الدین، زندگینامه حضرت رضا (ع)، آداب زیارت و زیارتنامه: 64-66.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.